Wat is Tai Chi?
Ze bewegen nog altijd met trefzekere souplesse, de stokoude mannen en vrouwen die, ergens ver weg in China,
hun dag beginnen met een milde training van hun lichaam.
Maar kijk eens naar die gezichten, zie je die concentratie? Ze trainen ook hun geest. En als ze klaar zijn, zijn ze ontspannen en helemaal in balans.
Dat is Tai Chi; de kunst om lekker in je vel te zitten.

Tai Chi is een bewegingsleer die lang geleden in China is ontstaan.
Een repertoire van vloeiende, onbelaste bewegingen, langzaam en met aandacht uitgevoerd, waardoor je rust krijgt in je lijf en in je hoofd.
En omdat je altijd binnen je grenzen blijft, vind je daar als vanzelf je balans.
En of dat energie geeft!

Voor wie is Tai Chi geschikt?
Iedereen, jong en oud, kan Tai Chi beoefenen en op zijn eigen manier zijn innerlijke balans vinden. Het is immers geen sport met een strak keurslijf van vaste regels en het gaat zeker niet om prestaties. Tai Chi is een middel om tot rust en evenwicht te komen en daarom passen wij de oefeningen aan als lichamelijke beperkingen daarom vragen. Je leert je te concentreren op de souplesse van je bewegingen en dicht bij jezelf en je eigen mogelijkheden te blijven. Het risico dat je bij het beoefenen van Tai Chi een sportblessure oploopt is nihil. Dat maakt deze vorm van bewegen bij uitstek geschikt voor senioren.

Wat is het effect van Tai Chi?
Tai Chi is geen wondermiddel, maar de oefeningen blijken toch vaak heel effectief om vele vormen van spanning aan te pakken. Het helpt bij reuma, nek-, schouder- en rugklachten, fibromyalgie, de overgang, maar ook bij stress en burn-out. Ook hartpatiënten hebben er vaak baat bij. En met evenwicht als doel, legt Tai Chi een nuttige basis voor valpreventie.
De bewegingen van Tai Chi verbeteren de bloedcirculatie, versterken de beenspieren, verdiepen je ademhaling en verminderen niet zelden pijnklachten. De rust in je hoofd heeft een gunstige invloed op de spijsvertering en je weerstand tegen ziektes. Meer concentratie en een betere balans verhogen je op je werk en in je sport en maken dat je je sterker, vitaler voelt.

Hoe werkt de Zwarte Kraanvogel?
Tai Chi kent heel verschillende vormen, maar welke vorm je ook kiest, ze streven allemaal naar precies hetzelfde resultaat: innerlijke rust en balans.
Bij De Zwarte Kraanvogel hebben we gekozen voor Tai-Chi Tao, omdat dit de rustigste en meest ontspannen vorm is en de oefeningen gemakkelijk individueel zijn aan te passen, zelfs voor wie beperkt is tot een stoel of rolstoel.
Wij streven minder naar perfectie in de oefeningen, dan naar een intense beleving van wat het je brengt.
We variëren de lessen, maken tijd voor persoonlijke aandacht en zo laten we samen het uur voorbij vliegen.
Dat kan alleen als we het een beetje klein houden; niet meer dan 10, maximaal 12 deelnemers in de les.

Bel me maar om eens een les mee te komen doen.
Je bent altijd welkom en kennismaken kost niets.